Gepost door: kristofverschueren | 01/03/2011

De eerste van de reeks: tophandballer Maxime Lambreghts van de ploeg Sasja

Op 17 februari was het zover: de eerste opname in de reeks van vele.

Maxime Lambreghts, topspeler handbal op nationaal niveau van de club Sasja. Zij speelden ook Europees (reeds in 1974) en namen deel aan verschillende Champion League Qualifications.

Voor Maxime was het de eerste heuse fotoshoot. De studio was niet de eerste de beste locatie, maar het welgekende Alfacam te Lint, één van de grootste opnamestudio’s van Europa.  Een arsenaal flitsers omringde hem, samen met vijf andere aanwezigen. Maxime had veel weg van een fotomodel: hij nam onmiddellijk de gewenste houding en blik aan. Al had ik wel enkele voorbeeldfoto’s laten zien om de gewenste sfeer te bepalen.  Van in het begin top.

Maxime is een kerel, een heuse vent. Hij heeft spiermassa waarvan jij en ik samen nog niet aan kunnen tippen. Welgetraind, duidelijk topsporter en begaan met zijn lichaam, zo zien we het graag.

Vele goede kiekjes vulden mijn laptop, de ene geslaagde foto na de andere. In het begin is het altijd wat zoeken naar de juiste lichtopstelling. Ik fotografeer ‘tethered’, maw, de foto’s verschijnen onmiddellijk op mijn computerscherm. Zaaalig, en je kan meteen veel beter zien waar je kan of moet bijsturen, dan op het kleine scherm van je fototoestel.

Ik besprenkelde Maxime met water om het ‘sportieve’ karakter te tonen: sporters beleven hun sport intens, zweten vaak… daar hou ik van. Puur natuur, intense kracht, discipline, doorzetting, concentratie, kracht… en een beetje water kan hierbij helpen omdat het lijkt dat de sporter transpireert. Ook is hierdoor de reflectie van het flitslicht op de huid prachtig. In mijn ‘flesje’ zit een mengeling van water en glycerine. Hierdoor blijft het water wat langer op de huid. ‘Doe maar’, zegt Maxime, en het flesje deed zijn werk.

Maxime is nu hoofdrolspeler in de foto. Vereeuwigd in een apart beeld.

groeten,

Kristof

http://www.lookit.be


Geef een reactie

Categorieën

