Gepost door: kristofverschueren | 01/03/2011

Project ‘sport’, what’s in a name

Een originele naam is het niet, het project ‘sport’, een orgineel plan alleszins wel. Waar ik start, is duidelijk, waar ik eindig niet. Wat vast staat, is dat het een hele tijd in beslag gaat nemen.

Het project bestaat erin om diverse sporters te fotograferen in een studio-omgeving en ze nadien via photoshop in een andere, welgekozen achtergrond te plaatsen. Vreemd zou je zeggen, ach nee, ik hou zielsveel van photoshoppen. Bijna al mijn foto’s zijn op één of andere manier gemanipuleerd. Niet alleen bewerk ik de foto’s met een engelengeduld, ik maak ook gebruik van flitslicht tijdens de opnames. Je raadt het al, ik hou ook van flitslicht. Voor dit project werk ik steeds met een specifieke én gelijkaardige lichtopstelling. Niet één, maar een reeks flitslichten die de studio vullen.

De achtergrond fotografeer ik op een ander tijdstip én andere locatie. Deze locatie is soms een speurtocht voor de padvinders onder ons. Ook zeer tijdrovend aangezien ik per foto een verschillende achtergrond gebruik. Nee nee, geen knip en plakwerk van het internet, daar doen we niet aan mee. Foto’s puur sang, het straffe spul, leve de megabytes. En heel veel kilometers malen.

Welke sporters zoek ik dan? Wel, aangezien er zeer vele disciplines zijn, leek het me het beste om te starten met de iets minder bekende sporten. Sportdisciplines waar we minder vaak iets over horen, of waarvan we minder sporters kennen die dit beoefenen. Een eenvoudig voorbeeld: hoeveel Vlaamse snowboarders of skateboarders ken je die meedraaien op topniveau? Om eerlijk te zijn, ik niet veel. Topniveau? Ja, ik heb voor mezelf enkele uitgangspunten genoteerd:

  • een sport die (in mijn ogen) weinig media-aandacht krijgt (in tegenstelling tot sporten waarvan je frequent beelden ziet op commerciële zenders);
  • een sport waarvan we een Vlaamse vertegenwoordiger hebben op (inter)nationaal niveau die reeds een (bijna)-titel heeft behaald;
  • een sport die onder de Vlaamse bevolking minder bekend is of waarvan er beperkte supporters(groepen) bestaan, in tegenstelling tot de klassiekers (oa. voetbal);
  • een sport met een mix van (enkele) eigenschappen zoals snelheid, risico, kracht, gevaar en uithouding, die enkel door een doorgedreven training beheerst kan worden, en vaak op jonge leeftijd wordt gestart met beoefenen.

De zoektocht is begonnen, een project van zeer lange adem.

Tijdens de voorbereiding van dit project werd ik gecontacteerd door drie studenten van de opleiding Multimedia en Communicatietechnologie (KDG): Giel, Jelle en Tim. Zij werken met mij mee én maken op basis van dit project hun eindwerk. Dit werk is een documentaire/reportage over mijn sportproject, als het ware een soort ‘making-of’. Alhoewel dit foto-project ruim een jaar zal duren, gaan ze enkele opnames van sporters volgen achter de schermen en afwerken in de periode juni 2011. Ik ben benieuwd naar hun resultaat.

Een beknopt inzicht in het project heb ik neergepend, een afronding dringt zich op. Genoeg gezegd, er komen nog genoeg momenten om er over te spreken.

groeten,

Kristof

http://www.lookit.be


Plaats een reactie

Categorieën