Gepost door: kristofverschueren | 25/05/2012

Een portret met vier poten

Ik vroeg me af hoe het zou zijn om portretten te maken van honden. Hier had ik geen ervaring mee. Kinderen en volwassenen had ik al zo vaak voor m’n lens gehad, en meestal in een studio. Maar een hond in m’n studio, neen, dat nog nooit. Hoe pak je dat aan? Hoe plaats je de lichten? Hoe geef je instructies? Hoe doe je postproductie in photoshop? Allemaal nieuwe gegevens, veel vragen met (voorlopig) weinig antwoorden. In mijn volgende posts zal ik stelselmatig dieper ingaan op deze vragen.

Mijn eerste hond was Ippo, een Munsterlander. Het was nog een zeer jonge hond, zo’n 7 maanden oud. Voor deze fotoreeks met honden had ik grijs achtergrondpapier aangeschaft. Als ik deze apart belichtte, kon ik nadien in photoshop meer kanten uit, zoals het aanpassen van de kleuren. De kleur van het papier was Charcoal, wat ik zeer mooi vond (merk Colorama). Niet te donker, niet te licht, je kan er dus alle kanten mee uit.

Ippo had een mooie vacht, donkere en lichte kleuren samen, perfect om deze volledig tot hun recht te laten komen door het plaatsen van zijdelingse verlichting, waarover later meer.

Om eerlijk te zijn, was het meteen raak. De eerste foto’s waren geslaagd. Dit kon ik controleren omdat ik m’n fototoestel koppelde aan de computer waardoor ik de foto na opname meteen op m’n grote scherm kon bekijken. Erg handig omdat het kleine schermpje achteraan het toestel niet meteen alle details weergeeft.

Kristof

FACEBOOK

WEBSITE


Geef een reactie

Categorieën

